21-01-2011
Vandaag het hout gekocht voor de eerste module. De Fiddle yard.
De ingewikkelste eerst.
Het gedeelte van de Fiddle yard is er al uitgezaag, dus we kunnen
gaan opbouwen.
Uiteindelijk ook de beslissing genomen om toch 60 cm brede
modules te maken. Het gevoel is dat er met 50 cm brede modules te
weinig ruimte blijft tussen het stations gedeelte en het goederen
gedeelte.
Er moet nog wel een beslissing genomen worden of ik bovenstaand
railplan wil maken, of iets met een kanaal aan de voorkant. Die
beslissing wordt genomen als de laatste twee modules zijn gemaakt.
Dan kan ik het railplan uitleggen en kijken wat het beste
uitkomt / mooiste is / beste rijmogelijkheden heeft.
Ondertussen is ook
het station zover dat de muren lichtjes grijs gespoten zijn.
Daarna kunnen de stenen geverfd worden en de ramen en deuren
gemaakt / geplaatst.
14-02-2011
De fiddle-yard is gebouwd en getest. Na wat aanpassingen werkt
hij zoals ik verwacht (gehoopt) had. Ook heb ik vast de voorste
rail gelegd. Compleet met stootblok.
Even een test
opstelling. Ik denk toch dat ik de olieboer voor de fiddle-yard
maak.
27-02-2011
Het hout van de twee resterende modules is gehaald en ook maar
gelijk in elkaar gezet. Dat wil zeggen op de bovenplaat na. Eerst
nog uitzoeken wat de consequenties zijn als ik de poten maak en
eventueel de haven uitzaag. Intussen zijn de eerste poten ook al
geplaatst aan de middelste module. Nu nog de schoring en de
overige modules en dan kunnen ze gekoppeld worden. Dan kan de
puzzle die rails leggen heet van start gaan.
07-03-2011
Alle modules zijn van poten voorzien en kunnen gekoppeld worden.
Dat betekend dat het (meeste) constructiewerk gedaan is. Nu
komt het leuke werk. Rails puzzelen.
10-3-2011
Uiteindelijk gaat het zoiets worden. Dus met een kanaal aan de
voorkant en het station aan de achterkant. Met een verschuiving
van het station ten opzichte van de goederenloods moet dat
precies gaan. En de uitstulping aan de goederenloods? Dat is een
vrachtwagen. Gewoon om te kijken of het past.
20-03-2011
De haven is uitgezaagd. Er is dus geen weg meer terug. Om dit te
vieren heb ik de eerste railsstukken gelegd. Op de tekening is
dit steeds te zien als oranje/ lichtbruin ingekleurd.
04-04-2011
Bijna alle rails is gelegd. Nog wat kleine stukjes en wat module
overgangen dan is dat klaar. Op de eerste module zijn de
afzonderlijke railstukken al aangesloten aan een soort bus.
Gewoon twee dikke draden waar alle afzonderlijke draadjes aan
gesoldeerd worden. Niet om digitaal te gaan rijden, maar om
er zeker van te zijn dat er geen storing ontstaat door slechte
raillasjes. Op de tweede module is dit proces nog aan de gang.
Nog even en er kan worden testgereden. Vooral veel testrijden.
10-04-2011
Alle rails is inmiddels gelegd. Nog een paar draadjes aan de bus
solderen en dan kan er een begin gemaakt worden met het monteren
van de wisselmotoren. En natuurlijk met het maken van een
bedieningspaneel. De eerste locomotief heeft in ieder geval al
gereden.
04-05-2011
De eerste drie wisselmotoren zijn gemonteerd. Gelijk maar de
draden naar een vast punt geleid en keurig in kabelgootjes gelegd.
Onder de wissels is een klein plaatje kunstof met een sleuf
gelegd. Hierdoor is het grote gat voor de tongbediening verkleind
zodat er beter (mooier) geballast kan worden. Ook de overige
stootblokken zijn gesoldeerd. Deze moeten alleen nog
gereinigd worden, samen met de rest van de soldeerverbindingen.
Dan kan de dwarsbalk er op gelijmd worden en de zaak
geschilderd.
29-05-2011
De laatste wisselmotoren zijn geplaatst. Om dat te vieren heb ik
gelijk maar de rails (vuil) roestbruin gespoten. Toen dat droog
was kon ik me niet meer inhouden en heb ook maar de eerste module
geballast. En dat in 1 weekend.
09-07-2011
Het perron is geplaatst en de rails bij het station is geballast.
Ik heb een begin gemaakt met de overweg, zodat ik tot daar kon
ballasten.
12-08-2011
Bijna niets gedaan, alleen de delen die later "begrast"
moeten worden groen geverft. Hierdoor zal de ondergrond niet zo
door het gras te zien zijn. Wel is het kantoortje van de olieboer
nu zover dat het geplaatst kan worden en staan de muren van de
goederenloods overeind. Na het verven kan ik dan de deuren en
ramen plaatsen. Verder zijn de olietanks van een eerste verlaag
voorzien. Zo te zien moet er nog een laag op.
21-08-2011
Ik kon het niet laten. Nadat ik de olietanks nog een keer
gespoten had, heb ik gelijk maar de eerste meters ballast bruin
gespoten. De kriebel ging pas weg nadat ik ook een stukje van
gras voorzien had. Ondertussen is er ook een Romney loods, de goederenloods en de
overweg wachters woning in aanbouw. Dat zijn toch wel veel dingen
waar ik tegelijkertijd aan bezig ben. Maar ja, die droogtijd
hé. En soms heb ik gewoon zin in een eenvoudig projectje
tussendoor.
14-09-2011
De overwegwachters woning is geplaatst. Ik ben wel tot de
ontdekking gekomen dat ik de regenpijpen vergeten ben. Moet ik
dan maar ter plaatse doen. Ook heb ik een plaatje multiplex van
een gat voorzien. Dit moet de verhoging van de omgeving van de
goederenloods worden. Omdat de rails eigenlijk te hoog ligt ten
opzichte van de omgeving(zeker ter plaatse van de goederenloods
en omgeving) is dit de beste oplossing. Dan hoeven de
vrachtwagens niet te klimmen en kan de goederenloods verdiept
geplaatst worden. Dat is waarschijnlijker steviger en ik hoop
daarmee de lelijke kier onder de gebouwen te vermijden. Het
zelfde heb ik ook bij het station en bijgebouw gedaan. Deze
liggen verdiept in het perron. De Romney loods is gebouwd, maar
niet naar mijn zin. Waarschijnlijk gaat deze over. Even op
internet kijken naar golfplaat.
26-10-2011
Met de nieuwe golfplaten uit Engeland is de Romney loods veel
beter geworden. Klaar om geplaatst te worden.
Het gras achter het laatste spoor was me een beetje te flets. Ik
had het gewoon met zelf gekleurd zaagsel begrast maar dat was het
toch niet helemaal. Uteindelijk heb ik het geheel weer met
houtlijm bestreken en behulp van een schone afwasmiddelfles wat
grasvezels er op "gepuft" . Door de wrijving met het
plastic worden deze iets statisch zodat ze beter rechtop blijven
staan. Ziet er gewoon veel beter uit. Verder zijn er tegels op
het perron gekomen. Ze moeten nog geverft worden, maar ook dat
toont nu veel beter.
De tijd begint nu rijp te worden om me met de bestrating bezig te
houden. Maar eerst de goederenloods afmaken en natuurlijk de
loods (of mischien twee) van de kolenboer die naast de
goederenloods komt (komen).
20-11-2011
Gisteravond ben ik verbannen naar de zolder. Gewoon omdat mijn
dochter met haar vriendinnen de benedenverdieping nodig had. Ik
heb dus heerlijk geklust.
Eindelijk heb ik de omgeving van de overwegwachterswoning
aangepakt. Een tuintje aangelegd en een hutje voor de bediening
van de overwegbomen geplaatst. Verder het restand van de strook
achter de laatste rail van definitieve gras voorzien. Er is zelfs
al een stukje straat van steentjes voorzien (ingekrast) en van
een kleurtje voorzien. Dit is nog net te zien op de foto van de
overwegwachterswoning..
Verder ben ik bezig geweest met het ophogen van de ruimte
tussen het station en de goederenloods. (inderdaad, dat is het
blauwe spul op de foto's) Als de lijm droog is kan daar een
laagje Rootband over en daarna weer krassen.
23-12-2011
Eindelijk weer eens wat gedaan. Ik heb de kademuur
geplaatst en gelijk maar gevoegd en een beetje verouderd. Ook heb
ik gelijk maar wat afwateringsbuizen ingemaakt. Gewoon een gaatje
boren en er een stukje van een rietje inlijmen. Een beetje
donkere verf er op en het lijkt nog ook. Ik moet het geheel nog
even laten bezinken, maar ik denk dat het nog meer verouderd moet
worden. Verder is het kanaal vlak gemaakt en van een verfje
voorzien. Nog even wachten tot de muur naar mijn zin is, dan kan
er nog een verflaag over en kan ik aan de gang met de blanke lak
. Daarna kan ik proberen wat water uit de buizen te laten komen.
Lijkt me wel lachen.
Eindelijk heb ik ook de rest van de rails geballast. Op de derde
module moet dit nog gekleurd worden, maar het begint wat te
lijken. Ook is er een stukje straatspoor gemaakt voor de
vrachtwagens van de zandhandel. Gewoon kartonnen strips die een
betonkleur zijn geverft. Hier moet nog een tweede laag over.
Zelfs de goederenloods is nu bijna zover dat hij geplaatst kan
worden. Daarna komt de volgende klus. De gasfabriek. Eerst maar
een gigantische berg H-profielen aanschaffen.
© Zijspoor 01-02-14