21-01-2011
Vandaag het hout gekocht voor de eerste module. De Fiddle yard. De ingewikkelste eerst. Het gedeelte van de Fiddle yard is er al uitgezaag, dus we kunnen gaan opbouwen.                
Uiteindelijk ook de beslissing genomen om toch 60 cm brede modules te maken. Het gevoel is dat er met 50 cm brede modules te weinig ruimte blijft tussen het stations gedeelte en het goederen gedeelte.
Er moet nog wel een beslissing genomen worden of ik bovenstaand railplan wil maken, of iets met een kanaal aan de voorkant. Die beslissing wordt genomen als de laatste twee modules zijn gemaakt. Dan kan ik het railplan uitleggen en kijken wat het beste uitkomt / mooiste is / beste rijmogelijkheden heeft.
 Ondertussen is ook het station zover dat de muren lichtjes grijs gespoten zijn. Daarna kunnen de stenen geverfd worden en de ramen en deuren gemaakt / geplaatst.
14-02-2011

De fiddle-yard is gebouwd en getest. Na wat aanpassingen werkt hij zoals ik verwacht (gehoopt) had. Ook heb ik vast de voorste rail gelegd. Compleet met stootblok.

  Even een test opstelling. Ik denk toch dat ik de olieboer voor de fiddle-yard maak.
27-02-2011
Het hout van de twee resterende modules is gehaald en ook maar gelijk in elkaar gezet. Dat wil zeggen op de bovenplaat na. Eerst nog uitzoeken wat de consequenties zijn als ik de poten maak en eventueel de haven uitzaag. Intussen zijn de eerste poten ook al geplaatst aan de middelste module. Nu nog de schoring en de overige modules en dan kunnen ze gekoppeld worden. Dan kan de puzzle die rails leggen heet van start gaan.
07-03-2011
Alle modules zijn van poten voorzien en kunnen gekoppeld worden.  Dat betekend dat het (meeste) constructiewerk gedaan is. Nu komt het leuke werk. Rails puzzelen.
10-3-2011


Uiteindelijk gaat het zoiets worden. Dus met een kanaal aan de voorkant en het station aan de achterkant. Met een verschuiving van het station ten opzichte van de goederenloods moet dat precies gaan. En de uitstulping aan de goederenloods? Dat is een vrachtwagen. Gewoon om te kijken of het past.


20-03-2011
De haven is uitgezaagd. Er is dus geen weg meer terug. Om dit te vieren heb ik de eerste railsstukken gelegd. Op de tekening is dit steeds te zien als oranje/ lichtbruin ingekleurd.
04-04-2011
Bijna alle rails is gelegd. Nog wat kleine stukjes en wat module overgangen dan is dat klaar. Op de eerste  module zijn de afzonderlijke railstukken al aangesloten aan een soort bus. Gewoon twee dikke draden waar alle afzonderlijke draadjes aan gesoldeerd worden.  Niet om digitaal te gaan rijden, maar om er zeker van te zijn dat er geen storing ontstaat door slechte raillasjes. Op de tweede module is dit proces nog aan de gang. Nog even en er kan worden testgereden. Vooral veel testrijden.
10-04-2011
Alle rails is inmiddels gelegd. Nog een paar draadjes aan de bus solderen en dan kan er een begin gemaakt worden met het monteren van de wisselmotoren. En natuurlijk met het maken van een bedieningspaneel. De eerste locomotief heeft in ieder geval al gereden.
04-05-2011
De eerste drie wisselmotoren zijn gemonteerd. Gelijk maar de draden naar een vast punt geleid en keurig in kabelgootjes gelegd. Onder de wissels is een klein plaatje  kunstof met een sleuf gelegd. Hierdoor is het grote gat voor de tongbediening verkleind zodat er beter (mooier) geballast kan worden. Ook de overige stootblokken zijn gesoldeerd. Deze moeten alleen nog gereinigd worden, samen met de rest van de soldeerverbindingen. Dan kan de dwarsbalk er op gelijmd worden en de zaak geschilderd. 
29-05-2011
De laatste wisselmotoren zijn geplaatst. Om dat te vieren heb ik gelijk maar de rails (vuil) roestbruin gespoten. Toen dat droog was kon ik me niet meer inhouden en heb ook maar de eerste module geballast. En dat in 1 weekend.
09-07-2011
Het perron is geplaatst en de rails bij het station is geballast. Ik heb een begin gemaakt met de overweg, zodat ik tot daar kon ballasten.

 Ten slotte heb ik het station proef geplaatst. Dit is trouwens de perron zijde die je normaal niet ziet. Het feit dat je niet zo veel ziet van het ballasten is dat het nog gekleurd moet worden. (en omdat ik een slechte fotograaf ben natuurlijk) 

12-08-2011
Bijna niets gedaan, alleen de delen die later "begrast" moeten worden groen geverft. Hierdoor zal de ondergrond niet zo door het gras te zien zijn. Wel is het kantoortje van de olieboer nu zover dat het geplaatst kan worden en staan de muren van de goederenloods overeind. Na het verven kan ik dan de deuren en ramen plaatsen. Verder zijn de olietanks van een eerste verlaag voorzien. Zo te zien moet er nog een laag op.
21-08-2011
Ik kon het niet laten. Nadat ik de olietanks nog een keer gespoten had, heb ik gelijk maar de eerste meters ballast bruin gespoten. De kriebel ging pas weg nadat ik ook een stukje van gras voorzien had. Ondertussen is er ook een Romney loods, de goederenloods en de overweg wachters woning in aanbouw. Dat zijn toch wel veel dingen waar ik tegelijkertijd aan bezig ben. Maar ja, die droogtijd hé. En soms heb ik gewoon zin in een eenvoudig projectje tussendoor.
14-09-2011
De overwegwachters woning is geplaatst. Ik ben wel tot de ontdekking gekomen dat ik de regenpijpen vergeten ben. Moet ik dan maar ter plaatse doen. Ook heb ik een plaatje multiplex van een gat voorzien. Dit moet de verhoging van de omgeving van de goederenloods worden. Omdat de rails eigenlijk te hoog ligt ten opzichte van de omgeving(zeker ter plaatse van de goederenloods en omgeving) is dit de beste oplossing. Dan hoeven de vrachtwagens niet te klimmen en kan de goederenloods verdiept geplaatst worden. Dat is waarschijnlijker steviger en ik hoop daarmee de lelijke kier onder de gebouwen te vermijden. Het zelfde heb ik ook bij het station en bijgebouw gedaan. Deze liggen verdiept in het perron. De Romney loods is gebouwd, maar niet naar mijn zin. Waarschijnlijk gaat deze over. Even op internet kijken naar golfplaat.
26-10-2011
Met de nieuwe golfplaten uit Engeland is de Romney loods veel beter geworden. Klaar om geplaatst te worden.
Het gras achter het laatste spoor was me een beetje te flets. Ik had het gewoon met zelf gekleurd zaagsel begrast maar dat was het toch niet helemaal.  Uteindelijk heb ik het geheel weer met houtlijm bestreken en behulp van een schone afwasmiddelfles wat grasvezels er op "gepuft" . Door de wrijving met het plastic worden deze iets statisch zodat ze beter rechtop blijven staan. Ziet er gewoon veel beter uit. Verder zijn er tegels op het perron gekomen. Ze moeten nog geverft worden, maar ook dat toont nu veel beter.
De tijd begint nu rijp te worden om me met de bestrating bezig te houden. Maar eerst de goederenloods afmaken en natuurlijk de loods (of mischien twee) van de kolenboer die naast de goederenloods komt (komen).
20-11-2011
Gisteravond ben ik verbannen naar de zolder. Gewoon omdat mijn dochter met haar vriendinnen de benedenverdieping nodig had. Ik heb dus heerlijk geklust.
                           
Eindelijk heb ik de omgeving van de overwegwachterswoning aangepakt. Een tuintje aangelegd en een hutje voor de bediening van de overwegbomen geplaatst. Verder het restand van de strook achter de laatste rail van definitieve gras voorzien. Er is zelfs al een stukje straat van steentjes voorzien (ingekrast) en van een kleurtje voorzien. Dit is nog net te zien op de foto van de overwegwachterswoning..
Verder ben ik  bezig geweest met het ophogen van de ruimte tussen het station en de goederenloods. (inderdaad, dat is het blauwe spul op de foto's) Als de lijm droog is kan daar een laagje Rootband over en daarna weer krassen.
23-12-2011
Eindelijk weer  eens wat gedaan. Ik heb de kademuur geplaatst en gelijk maar gevoegd en een beetje verouderd. Ook heb ik gelijk maar wat afwateringsbuizen ingemaakt. Gewoon een gaatje boren en er een stukje van een rietje inlijmen. Een beetje donkere verf er op en het lijkt nog ook. Ik moet het geheel nog even laten bezinken, maar ik denk dat het nog meer verouderd moet worden. Verder is het kanaal vlak gemaakt en van een verfje voorzien. Nog even wachten tot de muur naar mijn zin is, dan kan er nog een verflaag over en kan ik aan de gang met de blanke lak . Daarna kan ik proberen wat water uit de buizen te laten komen. Lijkt me wel lachen.
Eindelijk heb ik ook de rest van de rails geballast. Op de derde module moet dit nog gekleurd worden, maar het begint wat te lijken. Ook is er een stukje straatspoor gemaakt voor de vrachtwagens van de zandhandel. Gewoon kartonnen strips die een betonkleur zijn geverft. Hier moet nog een tweede laag over. Zelfs de goederenloods is nu bijna zover dat hij geplaatst kan worden. Daarna komt de volgende klus. De gasfabriek. Eerst maar een gigantische berg H-profielen aanschaffen.

Naar de volgende blog


© Zijspoor 01-02-14